In de jubilerende Boerenbox bij FC Groningen zijn ze van ‘doe normaal’

15 May 2018

In de jubilerende Boerenbox bij FC Groningen zijn ze van ‘doe normaal’

In de jubilerende Boerenbox bij FC Groningen zijn ze van ‘doe normaal’

Het bestuur van de succesvolle Boerenbox van FC Groningen, met van links naar rechts secretaris Bertil Westers, penningmeester Jos Hofsteenge, voorzitter Bas Schrage en de bestuursleden Rudy Daniels en Willem Buiter. Foto: DvhN

 

Wat past er nou beter bij FC Groningen als een Boerenbox. Dat dachten commercieel manager Geert Kuiper en voorzitter Bas Schrage van de businesslounge vijf jaar geleden ook. Sindsdien groeit de agrarische skybox tegen de klippen op. ,,Het is uniek in zijn soort.’’

Het is jammer dat wijlen Renze de Vries het niet meer mee heeft kunnen maken. Van boven zal de ‘zwieneboer’ van weleer, die als voorzitter FC Groningen in de jaren tachtig opstuwde in de vaart der volkeren, de oprichting met een goedkeurende blik hebben aanschouwd. Ongetwijfeld was hij bij leven en welzijn vaak te vinden geweest in de Boerenbox.

Pracht van een skybox onstaan op eerste verdieping

Begonnen in 2013 met één skybox heeft het onderkomen van de noordelijke agrariërs in het Noordlease Stadion inmiddels de oppervlakte van maar liefst vier sponsorruimten. De muren zijn er tussenuit gebroken, waarna in de stijl van een boerderij – inclusief gebinten – een pracht van een skybox is ontstaan op de eerste verdieping van de groene kathedraal. Fameus is het klompenrek, waarin ieder lid een eigen paar heeft staan. Met bedrijfslogo uiteraard.

,,We zitten inmiddels op 49 aangesloten bedrijven en zeventig stoelen’’, vertelt voorzitter Bas Schrage uit Zuidlaarderveen.

Agri-event

Na vijf jaar is de Boerenbox nog steeds booming. Reden voor een verjaardagsfeestje afgelopen zondag met een agri-event en een optreden van Mooi Wark. Het hoogtepunt was wel dat de Japanse ster Ritsu Doan, die amper Engels spreekt, laat staan Drents, het nummer In de blote kont op het podium mede ten gehore bracht.

,,Volgens mij is de Boerenbox en alles eromheen uniek in zijn soort’’, zegt FC Groningens commercieel directeur Robbert Klaver. ,,Ik denk dat er in Nederland, in Europa en zelfs in de hele wereld geen tweede van is. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat dit ook gebeurt bij clubs als Barcelona, Real Madrid of Bayern München.’’

‘Wij zijn van doe normaal’

In Doetinchem heb je natuurlijk de Superboeren. ,,Maar onze geuzentitel is gewoon ‘Boeren’ en dat hoort ook bij ons. Wij vinden ons niet super, wij zijn van doe maar normaal. Dat past helemaal bij FC Groningen’’, meent technisch manager Ron Jans, ook te gast bij de viering van het vijfjarig bestaan. ,,Vroeger gingen we naar het Westen en werden we uitgescholden omdat we boeren waren, maar tegenwoordig moeten we er gewoon trots op zijn. Wat is er mooier dan zorgen dat de mensen te eten en te drinken hebben. Ik voerde hier een gesprek over de castratie van een ezel. Dan besef ik wel dat ik zelf niet geschikt ben voor het boerenleven, maar als bedrijfstak vind ik de primaire sector fantastisch. Ik woon in Tynaarlo. Daar ruikt het heel vaak naar mest en stront. Heerlijk vind ik dat.’’

Voorzichtig begin

Volgens Schrage, zelf eigenaar van een loonbedrijf, was er in het begin de nodige scepsis of de agrariërs in groten getale toe zouden stromen. Boeren hebben geen geld en als ze het wel hebben, geven ze het hier niet aan uit, zo klonk het. ,,We zijn heel voorzichtig begonnen’’, weet de voorzitter nog. ,,Ik zat altijd beneden in de Hattricks Club, de businessclub van FC Groningen, maar dat was me eigenlijk iets te massaal. Toen kwam commercieel manager Geert Kuiper met het idee om een skybox te beginnen, maar om daar nou in mijn eentje te gaan zitten. Toen heb ik een mailing uitgedaan onder relaties en klanten. Na een info-avond meldden zich tot onze verrassing twaalf bedrijven aan. Dat was het begin.’’

‘Ik voerde hier net een gesprek over de castratie van een ezel’

Vanuit de hele sector sloten zich meer leden aan. ,,Weet je wat het is, een boer praat hier met zijn bankman onder het genot van een potje bier en als FC Groningen scoort tegen Ajax vallen ze elkaar in de armen’’, verklaart Schrage het succes. ,,Dat geeft een heel andere sfeer dan dat je een thuisgesprek hebt over financiën met een man met een stropdas en een kop koffie.’’

Sfeer

Ook op bijeenkomsten van branche-organisaties tref je volgens Schrage nooit de sfeer die je vindt in de Boerenbox. ,,Daar komen alleen maar de agrariërs zelf en heb je het eigenlijk altijd maar over elkaars problemen en zaken. De goede of de slechte oogst, de ziekte in de aardappelen. Boeren vragen me wel eens, wat heb je nou aan zo’n box? Mijn melk gaat toch naar Friesland-Campina. Of mijn aardappels gaan toch naar de Avebe. Maar bij ons komen de bankman, de verzekeringsman en de boer rondom voetbal met elkaar in contact. Dat haalt letterlijk en figuurlijk de muren ertussenuit.’’

Identiteit bewaken

Waar het succes van de Boerenbox eindigt? Schrage heeft geen idee. Sinds de laatste uitbreiding is er nog wel enige ruimte voor nieuwe aanwas. ,,En wat ook wel belangrijk is, is dat we onze identiteit willen bewaken. Op een gegeven moment ontstond er echt een run. Iedereen vond het gezellig, wilde er wel bij horen. Maar de link met de agrarische sector moet duidelijk aanwezig zijn. Anders schiet het zijn doel voorbij. Straks zijn we gewoon een tweede businessclub. Dat willen we niet.’

- Nieuws

Comments are closed.